Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.05.2008 00:34 - Айртон Сена
Автор: corleone Категория: Спорт   
Прочетен: 1853 Коментари: 3 Гласове:
0

Последна промяна: 09.05.2008 17:50


Айртон Сена

Да бъдеш втори означава да си пръв от загубилите”

 

 

Визитка

Айртон Сена

 

Националност

Бразилия

Роден на

21 март 1960

Роден в

Сао Пауло, Бразилия

Починал на

1 май 1994

Починал в

Имола, Италия

Кариера във Формула 1

Активни години

1984 - 1994

Състезава се за

Толеман, Лотус, Макларън, Уилямс

Стартове

162

Шампион

3 (1988, 1990, 1991)

Победи

41

Общо места на подиума

80

Общо точки

610

Първи позиции

65

Най-бързи обиколки

19

Дебют

1984, Голяма награда на Бразилия

Първа победа

1985, Голяма награда на Португалия

Последна победа

1993, Голяма награда на Австралия

Последен старт

1994, Голяма награда на Сан Марино

Айртон Сена Да Силва (на португалски: Ayrton Senna da Silva) е пилот от Формула 1, носител на три световни титли. Загива на 1 май 1994 в Голямата награда на Сан Марино (на пистата Имола) след удар в предпазната стена на завоя Тамбурело, със скорост около 240 км/ч.

Роден е на 21 март 1960 в Сао Пауло, Бразилия. Като малък Айртон има проблеми с координацията и този факт подтиква баща му да му даде карт с мощност от 1 к.с., когато Сена е 4-годишен. Тъй като по закон не може да участва в състезания по картинг, докато не навърши 13, печели първото си състезание на 1 юли 1973 г. Последват шампионски титли в картинга през 1977, 1978, 1979, 1980 и 1981.

През зимата на 1980 г. напуска Бразилия, за да отиде във Великобритания, и до август 1981 г. вече участва в два шампионата — Townsend Thorensen и RAC Формула Форд 1600. Освен това възприема моминското име на майка си, Сена, тъй като да Силва е много разпространено в Бразилия, а Сена да Силва твърде дълго за изписване. Тъй като баща му го кара да се откаже от автомобилните спортове, той е принуден да търси спонсори, но тази му идея се проваля и през октомври обявява оттеглянето си. Завръща се обратно в Бразилия, където за кратко опитва да се занимава със строителната фирма на баща си. Там желанието му да се състезава става още по-силно и след като баща му му дава възможност за избор, Сена избира автомобилните спортове.

През февруари 1982 г. той вече се състезава в европейския шампионат, както и в шампионата Pace Petroleum. През 1983 г. се състезава в британската Формула 3 и от 21 състезания, Сена има 13 победи, 15 първи позиции и титла.

Дебютът му във Формула 1 е през 1984 г. с екипа на Толеман. През първия си сезон той заема 9-то място в генералното класиране. През 1985 г. е пилот на Лотус, с който взема 7 първи позиции и 2 победи — в Португалия и Белгия. През 1986 г. има 8 първи позиции и две спечелени състезания — в Испания и САЩ. През 1987 г. достига до 3-то място в генералното класиране, но вече води преговори за преминаването си в Макларън-Хонда през следващия сезон.

Там съотборник му е световният шампион Ален Прост, с когото още от началото не са в добри отношения. Въпреки това Сена успява да спечели 13 първи позиции, 8 Големи награди и да вземе първата си титла във Формула 1. Кулминацията на неразбирателството с френския му съотборник идва през 1989 г. в Япония,на пистата Фуджи. За да спечели титлата, Сена трябва да вземе победи в последните две състезания. Въпреки че стартира от първа позиция, Ален Прост успява да го изпревари на първия завой след старта, но Сена атакува още в шестата обиколка. Болидите на двамата пилоти се изравняват, но Прост не отстъпва при влизане в един от шиканите, което довежда до сблъсъка им и излизането им извън пистата. Прост спира, но маршалите избутват колата на Сена обратно на пистата и той продължава състезанието като водач. По-късно обаче е дисквалифициран заради пропускането на шикана и благодарение на това Ален Прост става световен шампион. За сезон 1990 французинът подписва договор с Ферари.

След 14 състезания на следващата година Сена има 6 победи срещу 5 за Прост. В Голямата награда на Япония Айртон е по-бърз на квалификациите, но това му отрежда да стартира от дясната, по-мръсна част на писта, което дава предимство на Прост, заел втората позиция. След като Сена води разгорещени спорове, се взема решение стартовата решетка да бъде променена, но впоследствие тази договорка се анулира и малко преди началото бразилецът е бесен. Стига дори до там, че отправя открити заплахи срещу Прост. На старта Ален наистина е по-бърз, но Сена е точно след него и на първия завой двата автомобила се сблъскват, което означава втора титла за Аертон.

През 1991 г. успява да спечели 7 състезания и третата си световна титла. През 1992 г. обаче Макларън Хонда е изместен от Уилямс-Рено и Сена успява да стигне само до четвъртото място в генералното класиране, Найджъл Менсъл печели титлата доста преди края на сезона.

През 1993 г. Сена постига договорка с Макларън, според която ще му се заплаща за всяко състезание. Сена продължава успешното си представяне на Голяма награда на Монако, като печели рекордна шеста победа. Последният кръг от шампионата е на пистата Аделаида, където той взема и първа позиция на старта, и победа. Шампион е Ален Прост с Уилямс. Последното му състезание за Макларън ги прави най-успешния отбор с актив от 104 победи, но Сена вече търси нов екип и се договаря за преместване в Уилямс.

Въпреки че колата на Уилямс не е в много добро положение, Айртон взема първи позиции не само в Бразилия и Япония, а също и в Италия. Той води и рестартираното състезание в Сан Марино, когато изведнъж неговият FW16B необяснимо променя посоката си на движение на излизане от завоя Тамбурело и се удря в бетонната стена. Сена получава сериозна мозъчна травма и умира малко по-късно на път за болницата. Информацията за обстоятелствата около смъртта му е много бедна, но въпреки това има доста тези. Най-широко разпространената е тази, че предният носач на автомобила е пробил визьора на каската му, причинявайки фаталната травма на главата. В последното си състезание Сена е взел в болида си австрийския флаг с цел при евентуална победа на финала да го развее в памет на загиналия предишния ден австрийски пилот Роланд Ратценбергер.
Тези факти са добре известни на феновете на Сена и тези на Формула 1, но просто исках чрез тях по някакъв начин да си спомним за великия Айртон Сена особено, когато дойде месец май.......

 




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

1. varg1 - той беше първият
09.05.2008 01:00
когото си харесах когато започнах да гледам ''формула 1'' и гледах и това състезание в което загина.много съжалявам
цитирай
2. cecobob - kade iz4ezna be 4ovek
09.05.2008 08:12
???
цитирай
3. badblueeyes - Бях на 6, когато загина. Наистина ...
10.05.2008 14:27
Бях на 6,когато загина.Наистина ужасно нелепа катастрофа.Той беше един от най-добрите.Поклон пред паметта му :(
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: corleone
Категория: Спорт
Прочетен: 51152
Постинги: 11
Коментари: 54
Гласове: 149
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930